El tramo aragonés del Camino de Santiago (Camino Francés)

The Aragonese stretch of the Pilgrims' Road to Santiago (The French Road)

Book V of the Liber Sancti Jacobi (Codex Callistinus), a twelfth-century collection of different texts related to the Apostle St. James and the pilgrimage to his tomb in Compostela, put together by Pope Callixtus II, is in essence a pilgrims' guide, especially for French pilgrims or those coming from France. It describes the mountain pass of Somport as the way over the Pyrenees; the town was probably on a secondary Roman road linked to the main road joining Zaragoza and Veran.

The same book also describes an itinerary for pilgrims to follow in Aragón on their way to Navarra, marked out only by the main towns the road passed through.

When the Pilgrims' Road to Santiago (the French Road) was declared a historical and artistic site and the Jacobean Council and its dependent commissions was set up, the regional government of Aragón undertook studies to define and mark out the historical route corresponding to the Aragonese stretch of the Pilgrims' Road to Santiago.

Once the the historical route of the Aragonese stretch of the Pilgrims' Road to Santiago had been definitively marked out, a restoration and preservation project for the Road was drawn up within the framework of a Collaboration agreement between the Ministry of Public Works and the regional government of Aragón.

The Road was classified as a linear archaeological site, which means that the permanent presence of archaeologists is required for prospection work along the whole stretch, and excavations at the places whose importance so requires.