La gestión integrada del litoral. El Plan de Ordenación del Litoral de Galicia (POL)

Integrated management of the seaboard. Planning of the Seaboard of Galicia (POL)

This article benefits from the experience accumulated in the study and development of diverse instruments of planning of the coastal territory of the Atlantic space with special attention to the works carried out following the publishing of the Plan of Ordenación of the seaboard of Galicia. Galicia is the last of the regions of the Spanish Atlantic Space that incorporates the integral planning of the coastal territory, after the approval in February of 2011 of the Plan of Ordenación of the Seaboard of Galicia (POL). The POL is an instrument of integral planning of the seaboard, referred in the law 10/1995, of November 23th, of territory planning of Galicia whose aim is to establish the criteria, principles and general norms for urban planning of the coastal zone based in criteria of sustainability, as well as the necessary rule to guarantee the conservation, protection and valuing of coastal zones.

With this starting point the document opts for a new model of planning, with a systemic and relational logic approach. So, no only have been identified a series of elements with his corresponding regulation, but it has tried to unveil the dynamics and processes of socio-ecological territorial coevolution using a deep analysis that have produced as a result an exhaustive cartography. The model of the POL articulates through distinct elements that superimpose and complement, collecting the peculiarities of each field, establishing a "dynamic management" of the territory. Under this model, the landscape integrates like a tool of multi-scalar approximation, in that way that the "information" turns into "training" and, therefore, in an element of reflection and motivation for the territorial planning, making possible the decision-taking from a dynamic and participatory perspective.

One of the distinctive features of this Plan is the intensive use of geographic information systems, facilitating the dialogue among field work and cartography, and stimulating a new way of mapping the territory based in the multi-dimensionality of landscape as a tool of interpretation, challenging for informative transparency, the commitment and the dialogue among all the agents involved, both from the political and administrative sphere, and from the citizen.