Remodelación del Puerto de Malpica (A Coruña)

Reshaping of Malpica port (Galicia, Spain)

The urban project is a way of doing architecture using the concept of order as a tool of consensus. Is is considered always a significant architecture because its field is a space used and debated by a lot of people. The Costa da Morte is a landscape invented, mythified and humanized habitat, in which the rural culture incorporates without reflection the instinct of the urban culture. Its more radical expression enters the concept of city like incision and cut. At Malpica, village of fishing tradition whose topographical configuration conditions the growth, the project introduces ideas and actions directed to the improvement of a space that, still harbour, forms part of the citizen space. An accessible walk to intermediate height traces the cliff, supported in steps and coronations of walls that, in some way, inhabits it. The strictly necessary, near of the sea, shows like a mix of uses, texture and resilience, reducing the construction to geometry. A singular element prefabricated of concrete, piece-space, surface-line, that with small modifications in his borders give answers to different functions of protection, barrier and ramp. So, the memory of the intervention remembers the walls and docks of stone, bent, flat, smooth platforms faded and brushed by the ships.