Saint-Nazaire (1996-2002)

The paper presents the recovery of the historical periphery, as a forgotten space of the memory. From this understanding , it exposes the recovery of the port of Saint-Nazaire, central space of the city, marked by suffering and destruction in the Second World War and the afterwards shipbuilding crisis.

The project, result of a contest, poses a system of new references in the port territory that allows the integration of the city and the port in a new relationship, more open, mixed and active. The main element, the submarines base becomes the key piece of a structure in which the base emerges as the central public space of a constellation of uses and hybrid elements port-city. The concrete piece with its important and beautiful volumetry is very valuable in order to give to the present city, extensive and sparse, a reference of stability and firmness, as an opportunity to appropriate, in a constructive and lively way, what it was imposed and tragic. The substance of the project is the jumping of scale of the streets, the common houses and the proposed elements (large esplanades, ramp and inner atrium, industrial port).

To create a place that did not exist demands to emphasize the functionality of the space, the design in detail and the quality of the urbanization.